Вступне слово учителя (клікніть на картинці, щоб розпочати)
Для початку - трохи теорії
Розвиток дітей молодшого шкільного віку йде інтенсивно, але при цьому досить рівномірно. Тому для розвитку молодшого школяра необхідно забезпечити повноцінне і збалансоване харчування - як у кількісному, так і в якісному відношенні. Не менш важливо закріпити у дітей цього віку основні гігієнічні навички, привчити їх до порядності.
Дитина повинна самостійно вмиватися перед сном, регулярно чистити зуби, завжди мити руки, повертаючись додому з вулиці, а також перед їдою. Дитина повинна носити зручне нижню білизну і одяг, а також взуття, не деформуючу стопу.
З самого початку постарайтеся навчити дитину самостійно правильно розподіляти свій час: для виконання заданих на дім уроків, чергувати різні види занять з різних шкільних дисциплін, не забувати робити перерви між заняттями тривалістю 10 - 15 хвилин для того, щоб зняти напругу і дати відпочинок очам. При уважною і активній роботі на шкільних уроках школярам молодших класів для приготування домашнього завдання цілком достатньо однієї години. З початком навчання постарайтеся організувати школяру зручний куточок для занять: стіл і стілець, полиці для книг, якісне штучне освітлення. Неправильно організоване освітлення і неправильно підібрана висота столу і, відповідно, стільця дуже часто призводять до порушення зору та постави. Тож нехтувати цим не варто. І спочатку необхідно буде стежити за тим, як сидить дитина під час занять.
Режим дня молодшого школяра надзвичайно важливий. Його недотримання, зокрема, вимагатиме більше часу на приготування заданих домашніх завдань. При підготовці до уроків можна значно заощадити час, якщо почати підготовку завдань з більш легкого предмета, і лише потім, через півгодини перейти до більш важким. При такому графіку підготовка заняття буде полегшена, оскільки доведеться на підвищену працездатність. Якщо заняття тривають тривалий час, то через годину зазвичай настає спад працездатності дитини, для відновлення працездатності потрібні паузи, наприклад ті ж фізкультхвилинки. Такі паузи організуються і на шкільних заняттях, тому діти вміють виконувати їх самостійно. На кінець виконання домашніх завдань краще всього залишати завдання по улюбленому шкільного предмету, оскільки інтерес до нього допоможе успішно впоратися із завданням, незважаючи на певне стомлення. Після занять відновленню працездатності найкраще сприятиме зміна діяльності: відмінно для цієї ролі підійдуть прогулянки на свіжому повітрі, робота по дому, рухливі ігри.
Вкрай важливе значення для розумової працездатності молодшого школяра має режим його харчування і режим пасивного відпочинку - сну. Наприклад, заняття, що проводяться відразу після обіду, так само, як на голодний шлунок, дуже малопродуктивні. А ось помірна рухова активність після прийому їжі або сну, навпаки, забезпечує надалі хорошу розумову працездатність. Для відновлення роботи серцево-судинної, нервової, дихальної та м'язової систем організму молодшого школяра йому потрібно правильно організований нічний сон тривалістю 9-10 годин. Якщо ваша дитина швидко засинає, спить спокійно і глибоко, легко прокидається вранці, то це свідчить про правильно підібраному режимі дня. Неспокійний сон однозначно позначиться на поведінці школяра протягом наступного дня, проявляючись проявом млявості, дратівливості і зниженням працездатності.
Молодшим школярам потрібно якомога більше часу бувати на свіжому повітрі . Прагніть організовувати вашій дитині прогулянки, активні ігри на повітрі не менше трьох годин щоденно. Добре, якщо половина від цього часу буде падати на перерву між шкільними заняттями і виконанням заданої домашньої роботи. У той же час не рекомендується і надто підвищена рухова активність. Не варто зловживати активними іграми: катання на ковзанах або на лижах не повинно тривати більше двох годин, гра в футбол більше години.
День школяр повинен звикнути починати з ранкової гімнастики, комплекс вправ для якої підбирається з урахуванням його здоров'я. Її тривалість зазвичай не перевищує 10 хвилин, зміст - п'ять-сім вправ. Гімнастика допомагає дитині остаточно прокинутися, і вона легше включається подальший навчальний процес. Під час шкільних занять передбачені короткі фізкультхвилинки, спеціальна гімнастика для очей.
Режим школяра, який переніс захворювання , повинен сприяти його поступовому входженню в навчальний процес. У цьому віці діти ще тиждень після одужання мають знижену працездатність, і додаткові заняття приведуть до перевтоми або навіть новому захворюванню. Набагато важливіше в цей час буде інтенсивне відновлення сил, а от потім акцент можна зробити на додаткових заняттях щодо надолуження упущеного. Під час навчального процесу прагніть враховувати індивідуальні особливості вашої дитини. Знаючи, що він легко засвоює теоретичний матеріал, але недбало підходить до виконання письмових робіт, намагайтеся контролювати саме останню частину завдання, не вміє зв'язно переказувати текст - просите його частіше читати вам вголос.
Ще потрібно навчитися рівномірно розподіляти виконання домашніх завдань на тиждень. Наприклад, у дні, коли є уроки фізкультури, письмових завдань, буде менше, так що школяр цілком міг би виконати завдання на кілька днів вперед. Творчий підхід дитини до виконання домашніх завдань потрібно вітати, формувати в школярі позитивне ставлення до навчального процесу. Пам'ятайте: закладене в цьому віці ставлення до навчання дитина пронесе через все шкільні роки, зараз простіше всього скорегувати деякі відхилення, на які буде складно вплинути надалі.
Відео "Режим дня молодшого школяра" (поради психолога). Клікніть на картинці і продивіться відеофрагмент
Трохи гумору для розрядки! Режим дня школярів очима самих школярів