В.В. Півнєв, директор КЗ
Балівська СЗШ
Електронні підручники і навчальні
посібники все міцніше входять в життя сучасної школи. Створення електронного
навчального контенту є однією з вимог болонського процесу. Створення єдиної
європейської інформаційної навчальної системи – кінцева мета цього тренду.
Електронне навчання – це процес
навчання в електронній формі. Електронне навчання набуло поширення більше 20
років тому у зв’язку з поширенням персональних комп’ютерів. Спочатку
електронний контент створювався на CD та інших портативних носіях. У зв’язку з
виникненням та поширенням мережі Інтернет з’явилися як нові технології доступу
до баз даних, так і нові засоби створення та доставки мультимедійного контенту.
На ринку з’явились портали, постачальники програмного продукту для створення
навчальних курсів і управління системою навчання.
Сучасний мультимедійний ринок
вщерть заповнений різноманітними навчаючими програмами, електронними
посібниками, електронними підручниками, тренінговими та репетиторськими
курсами. Пересічному користувачеві надзвичайно важко розібратися в цьому
шаленому потоці цифрової навчальної інформації. Особливо важко без поради
фахівця визначитися з такими особливостями електронного контенту, як
-
його якість,
-
його доступність для використання споживачем,
-
його відповідність програмовим вимогам (якщо мова йде про засоби навчання
для школярів),
-
його уніфікованість,
-
його інформативність і, нарешті,
-
його корисність.
Нерідко (а точніше, переважно) ми
зіштовхуємось з наявністю на електронному ринку не професійно підготовленого,
чисто комерційного продукту, який переслідує одну мету – скачування коштів зі
споживача. Іноді це буває проста компіляція звичайних текстових підручників або
навчальних посібників з різних предметів, іноді – комплекс вправ, який не
відповідає програмовим вимогам, іноді – взагалі незрозуміло що. Ми повсякденно
зіштовхуємось з подібними програмами, розрахованими на обивателя. Особливо
багато їх в царині вивчення іноземних мов: «Надшвидке опанування англійською
мовою», «Англійська мова за 2 тижні», «Англійська за 1 годину», «Англійська за
кермом» - ось лише невеликий перелік таких горе-посібників, розрахованих на
масового непідготовленого споживача.
Разом з тим, не можна сказати, що
на ринку панують лише видання такого кшталту. Можна зустріти і доволі якісний
продукт. Прикладом може бути випуск електронних атласів з історії та географії,
деякі навчальні посібники з музики, української мови та літератури, віртуальні
лабораторії з фізики, деякі електронні посібники, випущені ДОІППО
(«Християнська етика», «Історія рідного краю»), непоганими репетиторськими
посібниками є продукція фірми «1С». В минулому році Міністерство освіти (правда
не від хорошого життя) вперше запровадило в практику розташування електронних
версій підручників на своєму сайті. Правда це були не спеціально створені
цифрові посібники, а лише електронні копії паперових підручників у форматі PDF.
Слід констатувати, що по цей день майже
повністю залишається «незораною» нива електронного навчального контенту з
профільного навчання та допрофільної підготовки старшокласників та учнів 8-9
класів основної школи. Мало того, що для цієї сфери навчальної діяльності
створено і випущено мінімум друкованої продукції, ще й цифровий програмовий
ринок обділяє її своєю увагою. Практично відсутні електронні посібники з
профільного навчання, не говорячи вже про посібники з різноманітних факультативів
та курсів за вибором.
Комунальний заклад Балівська
середня загальноосвітня школа почала запровадження авторської моделі
профільного навчання ще у 2001 році, коли про профільне навчання ще не
говорили. Навчальний процес в старшій школі був побудований за двома
навчальними стандартами – загальнонавчальним та профільним. Саме тоді виникла
потреба у створенні авторських навчальних посібників для другого (профільного)
стандарту. Результатом творчого пошуку учителів практиків стали навчальні
міні-посібники з граматики української мови, хімії, історії, біології,
країнознавства тощо.
З появою в школі комп’ютерних
класів, по мірі опанування учителями комп’ютерними інформаційними технологіями
виникла ідея створення перших електронних навчальних посібників. Спочатку вони
являли собою простенькі «вордівські» електронні документи, потім почали
набувати вигляду презентацій «Power Point», створених під конкретний урок або
тему. Ще пізніше виникли електронні тести на базі цифрової оболонки
«Екзаменатор». Нарешті з опануванням деякими вчителями форматом HTML ми почали
створювати електронні посібники за всіма правилами цифрового мистецтва.
За короткий час з-під електронного
пера наших колег вийшли: два посібники з профільного курсу «Країнознавство»
(англ. мова) для 10 та 11 класів, курс «Допрофільна підготовка з хімії» для 8
класу, курс «Історія рідного краю». Курси з хімії та історії були презентовані
і високо оцінені на обласних семінарах, що проходили в нашому районі у 2009 і
2010 роках, курс «Країнознавство» для 11 класу буде презентований на обласному
семінарі учителів англійської мови, який відбудеться в нашому районі в грудні
цього року. Всі посібники були представлені школою на двох останніх міжнародних
виставках «Сучасна освіта в Україні» в місті Києві, де школа була відзначена
дипломами. Крім того, школа розробляє і вводить в практику електронні посібники
з питань управління навчальним закладом. Так у 2010 році був розроблений і
широко представлений на різних виставкових форумах цифровий посібник
«Внутрішній моніторинг ЗНЗ», який був відзначений Грамотою Головного управління
освіти і науки області на виставці «Педагогічні здобутки освітян
Дніпропетровщини» у 2011 році.
Слід зауважити, що процес
створення електронного навчального контенту – річ доволі складна, вона вимагає
певної підготовки автора, а також дотримання ним певних вимог та правил. Ось
деякі з них: