СХЕМА
ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ
УЧНЯ (УЧЕНИЦІ) 1-ГО КЛАСУ
1. Особливості навчальної
діяльності:
1.1. Довільність психічних процесів:
- група здоров’я;
- здатний зосередитись на розв’язувані задачі та не відволікатись на сторонні подразники;
- може поставити перед собою конкретну навчальну мету й послідовно її досягти;
- розуміє вимоги вчителя і намагається їх виконувати;
- про виникненні навчальних труднощів на уроці докладає зусилля для їх
подолання;
- рівень активності та самостійності у виконанні домашніх завдань;
- особливості уваги: концентрація, стійкість.
1.2. Розвиток мислення:
- на уроці демонструє здатність узагальнювати свої знання;
- здатен відділяти суттєві властивості предметів від не суттєвих;
- орієнтується в основних поняттях часу.
1.3. Сформованість основних навчальних дій:
- розуміє завдання;
- здатний виділяти в завданні основне питання, визначати шляхи виконання
завдання;
- може здійснювати прості операції мислення в умі, без опори на наочний
матеріал.
1.4. Рівень розвитку мови:
- може переказувати зміст тексту або розповідь вчителя своїми словами;
- зв’язано висловлює свої думки;
- має достатній словниковий запас.
1.5. Рівень розвитку тонкої моторики:
- пише розбірливо, виконує основні вимоги;
- здатний малювати дрібні деталі, точно обводити контур.
1.6. Розумова працездатність:
- зберігає розумову працездатність упродовж цілого уроку;
- здатний працювати в єдиному темпі з усім класом;
- працездатність під час виконання домашніх завдань;
- засвоює шкільну програму.
2. Ставлення до
навчальної діяльності:
2.1. Наявність та характер навчальної мотивації:
- не пропускає уроки без поважної причини;
- проявляє зацікавленість у позитивній оцінці;
- має все необхідне шкільне приладдя;
- особливості мотивації.
2.2. Сталий емоційний стан у школі:
- адекватно реагує на оцінку та критичні зауваження;
- рівень тривожності.
3. Особливості
поведінки та спілкування:
3.1. Взаємодія з ровесниками:
- активний у спілкуванні, сам вибирає собі партнерів для гри та занять;
- не провокує конфліктів з ровесниками, не б’є першим;
- має постійних товаришів у класі.
3.2. Взаємодія з педагогами:
- може звернутися з проханням до вчителя;
- повагою ставиться до вчителя і дотримується потрібної дистанції у спілкуванні
з ним;
- прислухається до зауважень та вимог вчителя, намагається їх виконувати.
3.3. Дотримання соціальних та етичних норм:
- підтримує охайний зовнішній вигляд упродовж дня;
- не списує домашні завдання;
- дотримується правил поведінки та спілкування, що прийняті в класі.
3.4. Саморегуляція поведінки:
- відповідаючи біля дошки контролює рухи свого тіла;
- володіє собою в ситуаціях, що вимагають зосередженості, мовчання або
обмеженості рухів.
3.5. Активність та автономність поведінки:
- контролює свої емоції;
- достатньо активний на уроці, намагається проявити свої знання;
- проявляє зацікавленість у здобутті нових знань;
- здатен чергувати по класу.
4. Ставлення до світу
та до самого себе:
4.1. Ставлення до ровесників (емоційно-позитивне
сприймання своїх відносин з ровесниками).
4.2. Ставлення до значимої діяльності (позитивне
сприймання школи та навчання).
4.3. Самооцінка (рівень самооцінки).
ПЛАН НАПИСАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ
ХАРАКТЕРИСТИКИ УЧНЯ (УЧЕНИЦІ) 4-ГО КЛАСУ
1.
Навчальна діяльність:
1.1. Термін
навчання в даній школі.
1.2. Рівень
навчальних досягнень, лінія успішності (причини її нерівномірності), системність і
міцність знань.
1.3. Особливості
процесів пам'яті, мислення, сприймання, мовлення.
1.4. Усвідомлення
обов'язків школяра, інтерес до навчання (до яких саме предметів).
1.5. Ступінь
сформованості вміння вчитися, планувати свою роботу, контролювати себе.
1.6. Самооцінка
своїх успіхів у навчанні, її мотивація.
1.7. Ставлення
до оцінювання своєї навчальної діяльності педагогами.
2. Психологічні
особливості:
2.1. Настрій.
2.2. Мобільність,
комунікабельність.
3.3.
Врівноваженість, стриманість.
3. Загальна
характеристика:
3.1. Дисциплінованість.
3.2. Реакція на
зауваження дорослих, емоційна вразливість.
3.3. Місце у
класному колективі (формальне чи неформальне лідерство, позиція «підлеглого»
тощо).
3.4.
Ініціативність, співпраця у груповій роботі.
4. Трудова діяльність:
4.1. Участь у
різних видах суспільно корисних заходів.
4.2. Працелюбність.
5. Рекомендації для
вчителів, що надалі працюватимуть з дитиною.
СХЕМА ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНОЇ ХАРАКТЕРИСТИКИ
УЧНЯ (УЧЕНИЦІ) СЕРЕДНЬОЇ-СТАРШОЇ ШКОЛИ
1. Загальні відомості про
школяра (вік, клас, стан здоров’я).
2. Спрямованість
особистості (особиста, громадська чи ділова). Потреби і інтереси. Погляди і
переконання. Свідомість і поведінка. Прагнення, мрії, ідеали.
3. Здібності і нахили
(загальні і специфічні).
4. Темперамент (сила,
урівноваженість і мобільність нервових процесів; динаміка психічної
діяльності).
5. Характер (риси у
ставленні до інших людей: доброта, чесність, принциповість і т.д. Риси у
ставленні до класу і школи: боротьба за честь класу, солідарність, переживання
успіхів і невдач класу і школи. Ставлення до праці і навчання, наполегливість,
активність, сумлінність, дисциплінованість, працелюбність. Інші індивідуальні
позитивні і (якщо є) негативні риси).
6. Емоційно-вольова сфера
(розвиненість почуттів, моральних якостей, інтелекту, цілеспрямованість,
наполегливість, рішучість, самостійність, витримка, сміливість та ін.
позитивні, а також негативні (якщо є) властивості).
7. Самооцінка (завищена,
адекватна), вимогливість до себе, самокритичність і її дієвість, ставлення до
самовиховання.
8. Пізнавальна діяльність
(особливості сприйняття, спостережливість, якість пам’яті, співвідношення
творчого і репродуктивного мислення, розвиненість уяви, послідовність і
доказовість мислення, співвідношення образного і абстрактного мислення,
швидкість мислення, його критичність, розвиненість мовлення, лексичний запас,
якість писемної мови).
9. Навчання і праця
(ставлення до навчання, успішність і дисциплінованість, сформованість
пізнавальних умінь і навичок, ставлення до праці, якість трудових навичок,
професійна орієнтація, вибір професії).
10. Місце у колективі:
співробітництво, товариськість, дружелюбність, авторитет у колективі, ставлення
до порушень поведінки у колективі.
11. Умови сімейного
виховання (культурно-побутові і матеріальні умови у родині, взаємини у ній,
ставлення учня до своєї родини, піклування родини про навчання і виховання
даного школяра).
12. Педагогічні висновки.
Рекомендації щодо можливих заходів корекції у виховній роботі з даним учнем з
боку учителів, класного колективу і самого школяра.