Форма
|
Можливі причини
|
Характерні ознаки
|
1
|
2
|
3
|
Тютюнопаління
|
Прагнення наслідувати дорослих і відчувати себе
дорослим, прагнення все у житті спробувати, прагнення звільнитися
з-під контролю старших.
|
Неуспішність у навчанні, часті простудні
захворювання, порушення апетиту, роздратованість, конфліктність.
|
Зловживання алкоголем
|
Цікавість до алкогольних напоїв, прагнення до
емансипації, потреба у зміні свого психічного стану (зняття психологічного
дискомфорту), спадковість, відхилення у психічному розвитку.
|
Легкий стан сп'яніння – підвищений настрій,
прилив сил та енергії. Стан сп'яніння середнього ступеню – швидке і голосне
мовлення, схильність до безтактних жартів, емоційне збудження, порушення
координації рухів. Стан сп'яніння
важкого ступеню – різкі порушення координації рухів, немотивована
агресивність, незрозуміле мовлення, неадекватність поведінки.
|
Наркоманія
|
Психологічне експериментування, пошук нових
відчуттів, групування з однолітками, відхилення у психічному розвитку, зняття
психологічного дискомфорту.
|
Психологічні прояви – зниження успішності,
втрата інтересу до раніше привабливих видів діяльності, підвищена
втомлюваність, зниження працездатності, різкі перепади настрою, асоціальні
вчинки. Соматичні прояви – нестійкість артеріального тиску, підвищена
пітливість, розширення зіниць, порушення апетиту і сну.
|
Вживання нецензурних висловів
|
Неправильна поведінка дорослих – вживання
нецензурних висловів у присутності дитини; прагнення до емансипації;
прилучення до світу дорослих.
|
Вживання висловів у ситуаціях, що викликають
почуття прикрості, роздратування; з метою емоційної розрядки у спілкуванні з
однолітками і нерідко – в присутності дорослих.
|
Агресивна поведінка
|
Прагнення до самоствердження, реакція протесту,
компенсація відчуття власної неповноцінності, відхилення у психічному
розвитку.
|
Немотивована агресія із жорстокістю, яка часто
направлена на невинних, сторонніх людей; отримання задоволення від
спричинення болю оточуючим, частіше – дітям, тваринам; акти вандалізму; групові бійки.
|
Втечі з дому і бродяжництво
|
Реакція протесту чи образи на вчителів, батьків;
страх перед можливим фізичним покаранням; потреба у яскравих враженнях;
реакція групування з однолітками.
|
Залишення дому на невизначений період часу,
катання на тролейбусах, поїздка в інше місто на залізничному транспорті. Діти
ночують на вокзалах, горищах, у покинутих будівлях. Такі діти відрізняються
вибірковою комунікабельністю, похмурі, незадоволені оточуючими, схильні до
агресивних реакцій.
|
Схильність до крадіжок
|
Несприятливі умови середовища (асоціальність
батьків), підвищена навіюваність і емоційна незрілість, реакція імітації,
прагнення до самостійності і матеріальної незалежності, нервово-психічні порушення.
|
Об'єктами крадіжок у дівчаток частіше стають
прикраси, предмети косметики, у хлопчиків – кишенькові гроші, які
витрачаються на придбання сигарет, спиртних напоїв, які розпиваються в
асоціальних компаніях. Типовими також є крадіжки цінних речей.
|
Сексуальна розторможеність
|
Раннє статеве дозрівання, несприятливі умови
життя і виховання, реакція емансипації і імітація «дорослості», відхилення у
психічному розвитку.
|
Загострена статева цікавість; вирази, жести і
малюнки сексуального змісту; підвищений інтерес до осіб протилежної статі;
зухвалий зовнішній вигляд; гомосексуальні тенденції.
|
1
|
2
|
3
|
Суїцидна поведінка
|
Ситуації, що викликають стан відчаю і
безвихідності – втрата близьких, почуття самотності, несправедливе покарання
і образа, сімейні конфлікти; емоційна неврівноваженість; психічні
захворювання.
|
Про бажання покінчити з життям підлітки часто
говорять і попереджують завчасно. Більшість суїцидних спроб здійснюються
вдома у денний чи нічний час. Багато з них відверто демонстративні,
адресовані певній особі.
|
Патологічні захоплення
|
Виникають за принципом «осяяння». Ведучий мотив
– прагнення до діяльності, яке набуває односторонній патологічний характер.
|
Одержимість, надмірна інтенсивність,
незвичайність; всі інші інтереси відступають на задній план; великі затрати
часу і сил при низькій продуктивності.
|