ISUO
Меню сайту
Календар
Освітні сайти
Корисні сайти
|
БАТЬКАМ П’ЯТИКЛАСНИКІВ Сучасні теорії
вікового розвитку людини містять уявлення про те, що кожен його етап ставить перед людиною особливі, тільки цьому етапові
властиві проблеми. Те, що людині належить сформувати, називається завданнями розвитку. Вікові завдання розвитку – це досягнення людини на певному етапі життя, щоб повноцінно прожити його і мати можливість
конструктивно розвиватися надалі. Отроцтво – етап індивідуального розвитку людини між дитинством і
ранньою юністю. Він охоплює період від 10-11 до 13-14 років, що збігається у
сучасній школі з часом навчання дітей у 5-8-х класах школи. Отроцтво – час
бурхливого і плідного розвитку пізнавальних процесів. Цінність віку отроцтва
визначається його особливим статусом у житті людини. Це і початок складного
віку, що невипадково зветься перехідним,
і самостійна фаза, відносно незалежна від інших і цінна сама по
собі. Без повноцінного проживання цього періоду безліч рис особистості,
індивідуальні особливості виявляються нерозвиненими або розвиненими
недостатньо, багато згодом компенсується або коригується. Як перехідний етап
отроцтво – час ламання старих форм, руйнування специфічно дитячих утворень, що
можуть гальмувати повноцінний розвиток дитини. Протиставлення себе дорослим, що
виявляється в цей період, активне завоювання нової позиції є продуктивними для
формування самостійної особистості. Це сприятливий період для розвитку багатьох
сторін особистості – пізнавальної активності, допитливості. Найважливішим на
даному етапі є вік учнів 10-12 років. П'ятий клас (10 років) – кінець дитинства,
період, що безпосередньо передує підлітковому. У цей час діти врівноважені,
спокійні, вони відкрито і довірливо ставляться до дорослих, визнають їхній
авторитет, чекають від учителів, батьків, інших дорослих допомоги і підтримки.
Це відкриває великі можливості з погляду виховних впливів. Основними завданнями розвитку учнів 5-го
класу є такі: - опанування базових шкільних
навичок і вмінь; - формування
загальнонавчальних умінь та навичок, уміння вчитися; - розвиток
навчальної мотивації, формування інтересів; - розвиток
навичок співпраці з однолітками, уміння змагатися з іншими, правильно й різнобічно
порівнювати свої результати з успішністю інших; - формування
уміння домагатися успіху і правильно ставитися до успіхів і невдач, розвиток
впевненості в собі; - формування
уявлення про себе як про людину з великими можливостями розвитку. У середній школі докорінно змінюються умови
навчання: діти переходять від одного основного вчителя до системи «класний
керівник – учителі-предметники», часто – до кабінетної системи. Те, що перехід
цей збігається з кінцем дитинства (досить стабільним періодом розвитку),
сприяє адаптації школяра до нових учителів, нових умов. Як свідчить практика, більшість дітей переживає
цей перехід як важливий крок у житті. Центральне місце посідає, по-перше, сам факт закінчення
початкової школи, на чому наголошують учителі й батьки, по-друге, предметне навчання.
Незважаючи на те, що й раніше діти вивчали різні предмети, саме під час
переходу до середньої школи вони починають розуміти й усвідомлювати зв'язок
цих предметів з певною сферою знань. На питання, чи відрізняються чимось
навчання в 5-му класі й у початковій школі, п'ятикласники відповідають: «Маля
просто вчиться рахувати, а ми вчимо математику», «Раніше ми просто читали
розповіді про те, що було, а тепер вчимося сприймати історію». Для багатьох дітей, що навчалися спочатку
в одного вчителя, перехід до кількох учителів з різними вимогами, різними
характерами, різним стилем викладення також є зовнішнім показником їхнього дорослішання.
Крім того, певна частина дітей усвідомлює такий перехід як шанс заново почати
шкільне життя, налагодити несформовані взаємини з педагогами. Бажання добре вчитися, робити все так, щоб
дорослі були задоволені, «не засмучувалися й не переживали», «раділи», «щоб
мама, коли подивиться щоденник, не засмучувалася» – досить сильне у
п'ятикласників. Певне «розчарування» у школі, зниження інтересу до навчання,
помітні наприкінці початкових класів, змінюються чеканням змін, діти
сподіваються, що у школі їм стане цікаво. Вікові особливості дітей Важливо,
насамперед, звернути увагу батьків на вікові особливості дітей. Практика свідчить, що батьки найчастіше «одорослюють» п'ятикласників,
вважаючи, що вони повинні бути самостійними, організованими, і наголошують на
їхній «дитячості». Це зумовлює подвійність, суперечливість стосунків і системи
вимог до школярів. Вони швидко вчаться маніпулювати дорослими за допомогою цієї
подвійності. У цей час у школярів дуже виражене емоційне
ставлення до навчального предмета. Дослідження свідчать, що практично всі
п'ятикласники вважають себе здібними в певному навчальному предметі, часто
критерієм такої оцінки є не реальна успішність у цьому предметі, а суб'єктивне
ставлення до нього. Така оцінка власних можливостей створює сприятливі умови
для розвитку здібностей, умінь, інтересів школяра. Проблеми, пов'язані з
віковими особливостями 1.
Великого значення набуває
емоційний фактор в самооцінці здібностей, що взагалі характерно для цього
періоду. Таким чином відбувається домінування певних емоцій і це зумовлює все
психічне життя дитини, зокрема «роботу» психічних процесів. Але відомо, що
занадто сильні або занадто тривалі емоції, як негативні так і позитивні, можуть
негативно впливати на психічне життя дитини, можуть сприяти виникненню
своєрідної «емоційної втоми», що виявляється в роздратуванні, капризах,
«скандалах», плачі. Отже, надмірне захоплення емоціями, прагнення максимально
позитивно забарвити будь-яку діяльність школяра можуть привести до зворотного
ефекту. 2.
Загальне позитивне
ставлення до себе і уявлення про свої можливості, що не спирається на оцінку
своєї реальної успішності, призводить до того, що діти охоче беруться за багато
справ, впевнені, що вони зможуть це зробити, але при перших труднощах кидають,
не зазнаючи при цьому особливих переживань. Стандартне пояснення цьому
(«перестало подобатись, не хочеться, не можу») відображає, як це не дивно для
дорослих, реальну причину: немає позитивного ставлення і, як наслідок,
знижується самооцінка в цій сфері. При цьому через переважання емоційної регуляції
такі ситуації не впливають на загальне позитивне ставлення школяра до себе.
Негативні оцінки оточення, власні невдачі сприймаються дітьми як ситуативні,
тимчасові, а головне – не мають прямого відношення до їхніх здібностей і
можливостей. |
Наші проекти
Школа для батьків
Статистика
Онлайн всього: 1 Гостей: 1 Користувачів: 0 Офіційні сайти
Новини освіти
Архів записів
Пошук
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||